Η 3η Δεκεμβρίου, Παγκόσμια Ημέρα Ατόμων με Αναπηρία, αποτελεί υπενθύμιση και ευκαιρία δράσης για την προώθηση των δικαιωμάτων, της αξιοπρέπειας και της ευημερίας των ατόμων με αναπηρία. Τα άτομα με αναπηρία δεν είναι απλώς αποδέκτες φροντίδας· είναι πρωταγωνιστές στη λήψη αποφάσεων που αφορούν τη ζωή τους. Διαθέτουν τη γνώση, την εμπειρία και τη δύναμη να συμβάλουν στη διαμόρφωση ενός πραγματικά προσβάσιμου και δίκαιου κόσμου για όλους.

Στο σχολείο μας, όπου η καλλιέργεια ενεργών πολιτών με σεβασμό στη συμπερίληψη και τη διαφορετικότητα αποτελεί βασικό στόχο, πραγματοποιήθηκε ένα τριήμερο δράσεων με επίκεντρο τα δικαιώματα των ατόμων με αναπηρία, με ιδιαίτερη αναφορά στα παιδιά. Οι δράσεις περιλάμβαναν παρουσιάσεις, συζητήσεις, δημιουργικές δραστηριότητες και αθλητικά παιχνίδια που προάγουν τη συνεργασία, την αποδοχή και την ενσυναίσθηση, αναδεικνύοντας τη σημασία της ισότιμης συμμετοχής όλων στην εκπαιδευτική διαδικασία — και κατ’ επέκταση στην κοινωνία.
Οι βιωματικές δραστηριότητες υλοποιήθηκαν με τη συμμετοχή του συνόλου των εκπαιδευτικών της σχολικής μονάδας. Οι εκπαιδευτικοί Φυσικής Αγωγής οργάνωσαν παραολυμπιακά παιχνίδια και αγωνίσματα, όπως τρέξιμο τυφλών με συνοδό, μπότσια, ακοντισμό από καθιστή θέση, βόλεϊ καθιστών, ποδόσφαιρο κωφαλάλων και μπάσκετ καθιστών.
Με την καθοδήγηση της εικαστικού, οι μαθητές συμμετείχαν σε καλλιτεχνικά δρώμενα, όπως ζωγραφική με το στόμα, κατασκευές με πηλό και πλαστελίνη με κλειστά μάτια και ζωγραφική με το μη κυρίαρχο χέρι, βιώνοντας με δημιουργικό τρόπο πτυχές των δυσκολιών που αντιμετωπίζουν άτομα με κινητικές ή αισθητηριακές αναπηρίες και καλλιεργώντας την ενσυναίσθηση.
Οι μαθητές των Α΄, Β΄ και Γ΄ τάξεων, υπό την καθοδήγηση της Κοινωνικής Λειτουργού, παρακολούθησαν ταινίες animation μικρού μήκους, σχετικές με την αναπηρία και ακολούθησε συζήτηση σχετικά. Η Α1 τάξη παρουσίασε ένα μικρό δρώμενο αφιερωμένο στην κινητική αναπηρία, καθώς και μια δραματοποίηση στα Αγγλικά. Παράλληλα, οι μαθητές της Γ΄ τάξης παρουσίασαν το τραγούδι «Ο Βασιλιάς των ζώων», έπειτα από δράση φιλαναγνωσίας του αντίστοιχου παραμυθιού, όπου αναδεικνύεται η σημασία της αποδοχής της διαφορετικότητας. Τις δράσεις παρακολούθησαν και οι νεότεροι εκπαιδευτικοί (μεντορευόμενοι), στο πλαίσιο της επαγγελματικής τους ανάπτυξης.
Το τμήμα Δ1 παρακολούθησε σχετικό βίντεο και δημιούργησε αφίσα για την Ημέρα Αναπηρίας. Το Δ2 συμμετείχε σε δράσεις καθοδήγησης «τυφλού» παιδιού, καθώς και σε δραστηριότητα γνωριμίας με το σύστημα γραφής Braille.
Στην Ε΄ τάξη προβλήθηκαν βίντεο για τα Παραολυμπιακά αθλήματα και τους αθλητές με αναπηρία και ακολούθησε συζήτηση. Οι μαθητές της ΣΤ΄ τάξης παρακολούθησαν μικρές ταινίες («Cuerdas», «The Present», «The Pet Shop»), διάβασαν «Την αληθινή ιστορία του Εμμανουέλ» και συζήτησαν για την αξία της αποδοχής και του σεβασμού, αντιλαμβανόμενοι πόσο σημαντικό είναι να αναγνωρίζουμε τις ικανότητες κάθε ανθρώπου. Στη συνέχεια μελέτησαν το εγχειρίδιο «Κανόνες Συμπεριφοράς στην Καθημερινή Επικοινωνία με Άτομα με Αναπηρία» της Γενικής Γραμματείας Επικοινωνίας και συμπλήρωσαν σχετικό ερωτηματολόγιο.
Όλες οι παραπάνω δράσεις εντάσσονται στο πλαίσιο της αξιολόγησης της σχολικής μονάδας, του προγράμματος «Ενεργός Πολίτης» και των Εργαστηρίων Δεξιοτήτων, επιβεβαιώνοντας τη δέσμευσή μας για ένα σχολείο ανοιχτό, συμπεριληπτικό και δημοκρατικό.
http://dim-vrachn.ach.sch.gr/school/2015-11-03-06-16-36/764-3-%CE%B4%CE%B5%CE%BA%CE%B5%CE%BC%CE%B2%CF%81%CE%AF%CE%BF%CF%85-%E2%80%93-%CF%80%CE%B1%CE%B3%CE%BA%CF%8C%CF%83%CE%BC%CE%B9%CE%B1-%CE%B7%CE%BC%CE%AD%CF%81%CE%B1-%CE%B1%CF%84%CF%8C%CE%BC%CF%89%CE%BD-%CE%BC%CE%B5-%CE%B1%CE%BD%CE%B1%CF%80%CE%B7%CF%81%CE%AF%CE%B1#sigFreeIdcf605040dd












