Εβδομάδα Λογοτεχνίας

ICBD2013posterΗ 2α Απριλίου είναι η μέρα που γεννήθηκε ο μεγαλύτερος παραμυθάς, ο Χανς Κρίστιαν Άντερσεν. Αυτή η μέρα έχει καθιερωθεί ως η Ημέρα Παιδικού Βιβλίου. Με αφορμή τον εορτασμό του βιβλίου, το σχολείο έχει προγραμματίσει ποικίλες δραστηριότητες που σκοπό έχουν την καλλιέργεια της φιλαναγνωσίας ώστε οι μαθητές να αγαπήσουν το βιβλίο και να το θεωρήσουν σαν ένα καλό σύντροφο στον ελεύθερο χρόνο τους. Δράσεις Φιλαναγνωσίας από τις Β΄,Δ΄ και Ε΄ τάξεις. Επίσκεψη της συγγραφέα Αναστασία Ευσταθίου στο σχολείο μας. Δημιουργία αυτοσχέδιων βιβλίων στην Α΄τάξη. Ανταλλαγή βιβλίων μεταξύ μαθητών. Ακούμε μια ιστορία από το σύνδεσμο του ΕΚΕΒΙ mikrosanagnostis. Δανεισμός βιβλίων από τη σχολική βιβλιοθήκη με εθελοντές μαθητές της ΣΤ΄τάξης.

 

Η διεθνής οργάνωση IBBY διαλέγει την αφίσα και το μήνυμα, τα οποία έχουν δημιουργήσει ένας συγγραφέας και ένας εικονογράφος κάθε χρονιά και από άλλη χώρα.
Το μήνυμα του 2013 έγραψε η πολυβραβευμένη, Τεξανή συγγραφέας Pat Mora και την αφίσα φιλοτέχνησε ο διάσημος Αμερικανός , συγγραφέας, ποιητής, μουσικός και εικονογράφος, Ashley Bryan.

 

Διαβάζουμε , εγώ κι εσύ. Τα γράμματα γίνονται λέξεις κι οι λέξεις έπειτα, όλες μαζί, γίνονται βιβλία να διαλέξεις.
Άκου πώς ψιθυρίζουν! Ποτάμια στις σελίδες κελαρύζουν, αρκούδες τραγουδούν, όταν το φεγγάρι αντικρίζουν.
Μπαίνουμε σε κάστρα φοβερά. Δέντρα σκαρφαλώνουν ως τα σύννεφα.
Γενναία κορίτσια πετούν θαρρετά, αγόρια ψαρεύουν άστρα λαμπερά.
Εσύ και εγώ διαβάζουμε μαζί, «βιβλιοχαρά» σ? όλη τη γη.

Δείτε σχετικό video

 

Θεατρικό δρώμενο βασισμένο στο βιβλίο της Αναστασίας Ευσταθίου
«Η Γερακίνα και ο Πρίγκηπας Νερένιος»

 

Διασκευή: Έλενα Αλεξανδράκη

 

Θέλοντας να παρουσιάσουμε κάτι από το βιβλίο «Η Γερακίνα και ο Πρίγκηπας Νερένιος» της συγγραφέως Αναστασίας Ευσταθίου, κλήθηκα να κάνω μια σύντομη διασκευή για δεκαεννιά πρόσωπα ?όσοι και οι μαθητές της τάξης Δ2. Διαβάζοντας το βιβλίο και βλέποντας πως η βάση του είναι ένας παλιός θρύλος διανθισμένος με πολλά στοιχεία λαογραφίας και παράδοσης, ένιωσα πως η διασκευή και το στήσιμο του δρώμενου θα έπρεπε να είχε έντονο τελετουργικό στοιχείο. Αμέσως σκέφτηκα το Χορό της αρχαίας τραγωδίας και αποφάσισα να αποδώσω τον κορμό της ιστορίας μέσα από ένα τέτοιο Χορό, ενώ σε κρίσιμα σημεία να ξεχωρίζουν για λίγο ?μόνο- κάποια πρόσωπα, τα οποία θα επανεντάσσονται στο Χορό. Δεν κράτησα, ασφαλώς, τη δομή των χορικών της τραγωδίας. Μόνο πήρα την κεντρική ιδέα και την προσάρμοσα στα δικά μας δεδομένα.
Ε.Α.

 

Χορός Κατοίκων:
(Κάθε ατάκα τη λέει πρώτα ο Κορυφαίος και επαναλαμβάνουν όλοι μαζί ?όπου δεν υπάρχει διευκρίνιση.)
Γιε του ήλιου
Γιε της βροχής
Όλοι: Πρίγκηπα Νερένιε
Άσε το νερό
Δώσε το νερό
Φέρε το νερό
ΟΛΟΙ: Άσε το νερό / Δώσε το νερό / Φέρε το νερό
Η γη μας δεν καρπίζει
Τα ζώα μας διψούν
Τα πηγάδια μας στερέψαν
Όλοι: Πεινάμε
Άσε το νερό, δώσε το νερό, φέρε το νερό
(Γιώργος -κορυφαίος) Το νερό θα απελευθερωθεί σαν θυσιαστεί η πιο όμορφη μακεδονοπούλα κόρη την ημέρα που η επιφάνεια του νερού του πηγαδιού θα γενεί χρυσή.
(αναστάτωση κατοίκων)
Νερένιος: Είμαι ο πρίγκηπας Νερένιος, γιος του Ήλιου και της Βροχής. Το νερό είναι δικό μου και το δώσω μόνο αν?
Ήλιος: Γιε μου, μέριασε τον εγωισμό σου. Ήρθε η ώρα να αποδεσμεύσεις το νερό και να το κάνεις δώρο στην πόλη.
Νερένιος: Και πώς θα ζήσω εγώ;
Ήλιος: Δεν τους λυπάσαι; Ζουν μέσα στη φτώχεια και στην αναδουλειά.
Νερένιος: Πατέρα Ήλιε, το νερό θα απελευθερωθεί σαν θυσιάσουν την πιο όμορφη κόρη.
(αναστάτωση κατοίκων)
Χορός:
Όλοι: 1854 Γεννιέται η Γερακίνα
Ήταν όμορφη από τα γεννοφάσκια της
Μάτια σαν του γερακιού
Κορμί σαν ελαφίνα
Το δέρμα της σταρένιο
Μια ελιά στα κόκκινα μάγουλά της
Α΄ημιχόριο: Ήρθε η άνοιξη κι η 1η του Μάρτη
Β? ημιχόριο: Τα παιδιά τραγουδούν τα χελιδονίσματα
Όλοι: Και της αφιερώνουν στίχους
(δρώμενο «Χελιδονίσματα» Η Γερακίνα στέκεται στο κέντρο. Στο τέλος τα παιδιά της περνούν στο λαιμό ένα μαρτιάτικο.)
Πατέρας: Κόρη μου, είσαι η πιο όμορφη σ? όλη τη Μακεδονία
Μητέρα: Η πιο αξιοζήλευτη
Πατέρας: Μην ξεχνάς να έχεις πάντα καλοσύνη για όλους
Μητέρα: Να μιλάς με σεβασμό
Πατέρας: Να έχεις υπομονή
Μητέρα: Αγάπη για όλους
Πατέρας: Και να μην ξεχνάς ποτέ την παράδοση και την ιστορία του τόπου σου.
Γερακίνα: (στο κοινό) Έτσι και ήμουν. Η μάνα μου με έμαθε κι άλλα. Να ζυμώνω, να φτιάχνω γλυκά και φαγητά. Μου έμαθε τον αργαλειό και το κέντημα και ήμουν πάντα φροντισμένη και καλοντυμένη. Η πιο περιζήτητη νύφη. Μα ήρθαν μαύρες μέρες και ο πατέρας πέθανε.(στη μητέρα) Μητέρα, φοβάμαι πως το πεπρωμένο μου είναι το νερό.
Μητέρα: Μη λες τέτοια λόγια κόρη μου.
Γερακίνα: (στη μητέρα) Εξαιτίας του χάθηκε ο πατέρας. (στο κοινό) Το ακούω που με καλεί. Για να ξορκίσω τις κακές σκέψεις τα βράδια τραγουδούσα. (τραγουδάει τον πρώτο στίχο) Μήλο μου κόκκινο ρόιδο βαμμένο
(χορευτικό από τη Β? τάξη)
Χορός (όλοι): Ο Νερένιος θέλει στο παλάτι του την πιο όμορφη της πόλης
Μητέρα: Κόρη μου να γυρνάς γρήγορα από το πηγάδι. Πριν νυχτώσει.
Νερένιος: Ο Ήλιος χρύσισε το νερό. Σήμερα θα λυθούν τα μάγια.
(Η Γερακίνα πηγαίνει στο πηγάδι. Εμφανίζεται ο Νερένιος)
Χορός: Α? ημιχόριο: Μην είν? τ? αθάνατο νερό απ? του Χελμού τα μέρη / Β? ημιχόριο: κείνο που λένε οι γραφές νερό της Στύγας;
Γερακίνα: Τρωτή κι αθάνατη κι εγώ σαν τον Αχιλλέα θα γραφτώ στην ιστορία.
Χορός: Όλοι: Νερό! Νερό! Ήρθε το νερό!
Γέμισαν οι στέρνες!
Κάρπισαν τα δέντρα!
Οι πεδιάδες πρασίνισαν!
Ήρθε το νερό!
Κορυφαίος: Κι αν ποτέ αναρωτηθεί κανείς για το πουλί γερακίνα που πετά πάνω από τη Νιγρίτα?
Α? ημιχόριο: Είναι η κόρη της Νιγρίτας.
Β? ημιχόριο: Ο ίσκιος της πόλης.
Όλοι: Ο φύλακας άγγελός της!

 

(τραγούδι και χορός: Γερακίνα)

 

Η εβδομάδα λογοτεχνίας είναι μια ξεχωριστή εβδομάδα για το σχολείο. Συνεχίζοντας το αφιέρωμα στο παιδικό βιβλίο μαθητές της Τάξης Yποδοχής του σχολείου μας γράφουν σε χαρτιά Α3 «Τα δικαιώματα του αναγνώστη» και «Οκτώ τρόπους για να μισήσουν τα παιδιά το βιβλίο» και τα μοιράζουν στους μαθητές όλων των τμημάτων του σχολείου μας.

SDC13488

SDC13489

SDC13490

SDC13491

SDC13492

SDC13493

SDC13494

SDC13495

SDC13496

SDC13497

SDC13501