20η Νοεμβρίου-Παγκόσμια ημέρα δικαιωμάτων του παιδιού

Η ΣΤ΄ τάξη του σχολείου μας με αφορμή το καινοτόμο πρόγραμμα που εκπονεί το σχ. Έτος 2017-18 και αφορά στα δικαιώματα του παιδιού, παραθέτει πληροφορίες και υλικό σχετικά.

Η 20η  Νοεμβρίου, έχει οριστεί ως «Η Παγκόσμια Ημέρα Δικαιωμάτων του Παιδιού». Γιορτάζεται σε όλο τον κόσμο ως επέτειος της υιοθέτησης της Σύμβασης για τα Δικαιώματα του Παιδιού, με τη διοργάνωση ποικίλων εκδηλώσεων με στόχο την ευαισθητοποίηση απέναντι σε κάθε μορφή βίας κατά των παιδιών – ορατή και αόρατη – και την ανάληψη δράσεων ώστε να εκλείψει αυτό το φαινόμενο.

Το  γεννήθηκε η Σύμβαση για τα Δικαιώματα του Παιδιού (Conventiononthe Rightsofthe Child).

dikaiwmata3

Η Σύμβαση είναι μια διεθνής συνθήκη ανθρωπίνων δικαιωμάτων που λέει πως όλα τα παιδιά γεννιούνται με βασικές ελευθερίες και δικαιώματα.

Μια τέτοια συνθήκη αποτελεί μια συμφωνία μεταξύ ανθρώπων ή κρατών όπου όλοι συμφωνούν να υπακούουν στον ίδιο νόμο. Η Σύμβαση καθορίζει το εύρος των δικαιωμάτων τα οποία οφείλουν να απολαμβάνουν τα παιδιά οπουδήποτε. Θέτει τις βασικές προϋποθέσεις για την ευημερία των παιδιών στα διάφορα στάδια της ανάπτυξής τους και είναι ο πρώτος παγκόσμιος, νομικά δεσμευτικός, κώδικας δικαιωμάτων των παιδιών στην ιστορία.

Η UNICEF καθοδηγείται από τη Σύμβαση για τα Δικαιώματα του Παιδιού και αγωνίζεται να καταστήσει τα δικαιώματα των παιδιών ως αταλάντευτες ηθικές αρχές και διεθνές πρότυπο συμπεριφοράς.

Σήμερα ζούμε σε ένα κόσμο όπου σχεδόν όλοι συμφωνούν πως οποιοσδήποτε κάτω των 18 ετών είναι παιδί και έχει δικαίωμα σε ειδική φροντίδα και προστασία. Όμως, κάτι τέτοιο δεν συνέβαινε και στο παρελθόν. Μόνο μετά την 20η Νοεμβρίου του 1989 όταν η Γενική Συνέλευση των Ηνωμένων Εθνών υιοθέτησε τη Σύμβαση για τα Δικαιώματα του Παιδιού, άρχισε η ανθρωπότητα να επωφελείται από μια δέσμη δικαιωμάτων για όλα τα παιδιά και τους νέους.

Μάθε για τη Σύμβαση
Γνώρισε τα Δικαιώματά σου

dikaiwmata2

Η Σύμβαση είναι η πιο ευρέως αποδεκτή συμφωνία ανθρωπίνων δικαιωμάτων στον κόσμο. Περιγράφει τα δικαιώματά σου και το πως αυτά πρέπει να τηρούνται στα 54 της άρθρα, καθώς και σε δύο μεταγενέστερα προαιρετικά πρωτόκολλα.

Η Σύμβαση καθορίζει με σαφήνεια πως οι γονείς έχουν τον πιο σημαντικό ρόλο στην ανατροφή των παιδιών.

Στο κείμενό της ενθαρρύνει τους γονείς να αντιμετωπίζουν τα ζητήματα δικαιωμάτων με τα παιδιά τους "με τρόπο που ανταποκρίνεται στην ανάπτυξη των ικανοτήτων του" (άρθρο 5). Οι γονείς, που γνωρίζουν και διαισθάνονται το επίπεδο ανάπτυξης του παιδιού τους, θα το κάνουν αυτό με φυσικό τρόπο. Τα θέματα που συζητούν, ο τρόπος με τον οποίο απαντούν σε ερωτήσεις και οι πειθαρχικές μέθοδοι που χρησιμοποιούν, θα διαφέρουν ανάλογα με το αν το παιδί είναι 3, 9 ή 16 ετών.

Η Σύμβαση δηλώνει πως οποιοσδήποτε κάτω των 18 ετών (ο ορισμός του παιδιού), ανεξαρτήτως φύλου, καταγωγής, θρησκείας ή πιθανής αναπηρίας, χρειάζεται ειδική φροντίδα και προστασία επειδή τα παιδιά είναι συχνά τα περισσότερο ευάλωτα άτομα.

Οι Βασικές Αρχές της Σύμβασης

Παρότι η Σύμβαση έχει συνολικά 54 άρθρα, διέπεται από τέσσερις θεμελιώδεις αρχές:

  • Μη-Διάκριση(άρθρο 2): Δεν πρέπει ούτε να επωφελείσαι, ούτε να υποφέρεις εξ' αιτίας φυλής, χρώματος, φύλου, γλώσσας, θρησκείας, ή εθνικής, κοινωνικής ή εθνοτικής καταγωγής, ή εξ' αιτίας οποιασδήποτε πολιτικής ή άλλης θέσης, εξ' αιτίας της κοινωνικής σου θέσης ή της περιουσίας ή της οικογένειας στην οποία γεννήθηκες, ή επειδή έχεις κάποια αναπηρία.
  • Το Καλύτερο Συμφέρον του Παιδιού(άρθρο 3): Νόμοι και δράσεις που επηρεάζουν παιδιά πρέπει να θέτουν προτεραιότητα στο τι είναι το καλύτερο για σένα και να σε ωφελούν με τον καλύτερο δυνατό τρόπο.
  • Επιβίωση, Ανάπτυξη και Προστασία(άρθρο 6): Οι αρχές στη χώρα σου πρέπει να σε προστατεύουν και να βοηθούν ώστε να εξασφαλισθεί η ολοκληρωμένη ανάπτυξή σου - φυσική, πνευματική, ηθική και κοινωνική.
  • Συμμετοχή(άρθρο 12): Έχεις το δικαίωμα να εκφράζεις τη γνώμη σου για τις αποφάσεις που αφορούν τη ζωή σου και οι απόψεις σου πρέπει να λαμβάνονται υπόψη. (

Στους παρακάτω συνδέσμους μπορείτε να δείτε προτεινόμενα βίντεο για τον εορτασμό της Παγκόσμιας Ημέρας Δικαιωμάτων του Παιδιού που μπορούν να χρησιμοποιηθούν στην εκπαιδευτική διαδικασία:

  • Δίκτυο για τα Δικαιώματα του Παιδιού- Καμπάνια Νοεμβρίου 2014 – «Υπερασπίζοντας τα δικαιώματά μου, διεκδικώ την παιδική μου ηλικία:[Πατήστε εδώ]
  • Γιώργος Μόσχος (Συνήγορος του Παιδιού): «Πώς υπερασπιζόμαστε τα δικαιώματα των παιδιών»:[Πατήστε εδώ]
  • UNICEF: H Σύμβαση για τα Δικαιώματα των Παιδιών:[Πατήστε εδώ]
  • Τηλεοπτικό σποτ Συνηγόρου του Παιδιού:[Πατήστε εδώ]
  • Η ιστορία των ανθρωπίνων δικαιωμάτων Ένα εκπαιδευτικό φιλμ που παρουσιάζει με συντομία τους σημαντικούς σταθμούς στην ιστορία των ανθρωπίνων δικαιωμάτων.Ιδιαίτερα κατάλληλο για μαθητές και φοιτητές:[Πατήστε εδώ]
  • UNICEF:Cartoons για τα Δικαιώματα των Παιδιών:[Πατήστε εδώ]
  • UNICEF – Τα Δικαιώματα των Παιδιών:[Πατήστε εδώ]
  • UNICEF – Τα Δικαιώματα των Παιδιών: (κινούμενα σχέδια):[Πατήστε εδώ]
  • Το δικαίωμα του παιδιού στο παιχνίδι:[Πατήστε εδώ][Πατήστε εδώ][Πατήστε εδώ]
  • Βαγγέλης Ηλιόπουλος – Η φιλαναγνωσία και τα δικαιώματα του μικρού αναγνώστη:[Πατήστε εδώ]
  • Ευρωπαϊκή Ένωση. Τα δικαιώματα και η προστασία των επιβατών Όλοι λατρεύουμε τις διακοπές, ειδικά τις διακοπές διαρκείας! Όμως η άφιξη στον προορισμό μας και η επιστροφή μας μπορεί να αποδειχτούν εφιάλτης.Ο Blink μαθαίνει τι μπορούμε να κάνουμε όταν όλα πάνε στραβά:[Πατήστε εδώ]
  • Ευρωπαϊκή Ένωση. Ετικέτες τροφίμων. Λένε ότι είμαστε αυτό που τρώμε, αλλά πώς μπορούμε να ξέρουμε τι βάζουμε στο σώμα μας όταν επιλέγουμε την τροφή μας;[Πατήστε εδώ]
  • Παιχνίδι :Μάθε τα δικαιώματα σου: [Πατήστε εδώ]
  • Παραμύθι: Ευγένιος Τριβιζάς : Όλοι Γεννιόμαστε Ελεύθεροι:[Πατήστε εδώ]
  • Τα Γυαλιά της Διαφορετικότητας: Πρόγραμμα «Είμαστε όλοι Πολίτες»:[Πατήστε εδώ](Από την ιστοσελίδα του 53ου Δημ. Σχ. Ηρακλείου)